تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

عزیزم فیلم فمینیستی خوب بساز!

 

 

 

 

نمایش تسویه حساب هم در جشنواره فجر و هم در اکران عمومی اگر چه با اقبال عمومی مواجه شد، ولی اکثریت قریب به اتفاق منتقدان آنرا فیلمی رادیکال  فمینیستی  توصیف  کردند و به خاطر توهین های علنی که در این فیلم به جنس مرد شده بود معترض بودند.

 اصل داستان روی  چهار شخصیت محوری دور می زند. طبق معمول این چهار نفر زنان جوانی هستند که زخم خورده ی یک سری معضلات و آسیب های اجتماعی به دور هم جمع شده و برای رهایی خود چاره اندیشی می کنند.  از بد روزگار این چهار شخصیت به جای شخصیت های دانشجو و روشنفکر و تحصیل کرده ی فیلم های سابق میلانی (دوزن ،نیمه پنهان و واکنش پنجم) یه مشت زن ناشیانه لات و بزهکارند که (به اعتراف خود شخصیت ها در فیلم و نیز خود خانم فیلمساز)برای تخلیه ی عقده های درونی خودشان! به شغل شریف آدم دزدی پرداخته و مردهای  هوس باز و مثلا دیو صفت را تلکه کرده و از آنها پول اخاذی می کنند.

مسئله اینجاست که اساسا  فمینیزم و منتقدان فمینیستی، همیشه  فیلم هایی را که زنان دنباله رو آزادی و حقوق اجتماعی،  در آنها به صورت افرادی نا به هنجار نشان داده شده اند،  به شدت محکوم کرده و مورد انتقاد جدی قرار داده اند. چرا که از نظر آنها این دید پدر سالارانه ی  حاکم بر جامعه بود که  باعث می شد زن را تنها به عنوان یک ابژه ی ارضا کننده ی مرد بپذیرد و مفید ترین و مثبت ترین نقش او را در جامعه تنها در خانه و خانواده و محدود شده در چارچوب آن ببیند  و هر گونه تخطی و یا فراتر رفتن از این نگره از سوی جنس زن  را به صورت حرکتی “نا به هنجار” نشان داده که در پایان باید به سزای عمل خود برسد. 

 

ادامه مطلب 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد