تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

چرا فیلم های فرهادی تا این حد بحث انگیز می شوند؟!

    

 

سینمانگار: مهناز عظیمی: پیش از آنکه بخواهم مطلبم را آغاز کنم، می خواهم  سوالی  را که مدت هاست ذهنم درگیرش شده با شما درمیان بگذارم:
 چه می شود که فیلم های اصغر فرهادی،  تا این حد بحث انگیز می شوند؟

این روزها تا دلتان بخواهد نقدهای مختلف مثبت و منفی درباره ی  فیلم «جدایی نادر از سیمین» نوشته شده است و ریز به ریز آن یادداشت ها را دیگر همه گی از بر شدیم. دوست ندارم این مطلب آکنده از همان بحث های تکراری باشد. می خواهم از زاویه ی دیگری به فیلم و فیلمساز آن نگاه کنیم و به قضاوتشان بنشینیم. اگر ابتدای مطلبم سوالی مطرح کردم برای این بوده که این سوالی ست مشترک بین تمام موافقین و مخالفین فیلم های فرهادی. تقریبا هر کسی که بعد از دیدن این فیلم ها از سالن سینما خارج می شود چه فیلم را دوست داشته و چه از دیدن آن ناراضی باشد قطعا این پرسش به ذهنش خطور کرده و به دنبال جوابی برای آن بوده است.

همه می دانیم که فرهادی کارگردان تازه به دوران رسیده ای نیست. او با پشتوانه ای قوی وارد سینما شده ، کارهای پیشین او چه به عنوان نویسنده ی فیلمنامه و چه به عنوان کارگردان سریال تلویزیونی آن قدر موفق بوده است که نتوان به راحتی از آنها گذشت و موفقیت او را در سینما به نوعی می توان ادامه ی موفقیت هایش در آن زمان دانست. فیلمنامه ی «ارتفاع پست» قطعا یک کار شسته رفته از فرهادی ست. موفقیت «ارتفاع پست» بیشتر از آنکه بخواهد(به نقل از خیلی ها) مدیون تاثیر پذیری از فیلمنامه ی «آژانس شیشه ای» باشد، مدیون روش درام نویسی فرهادی  است. این فیلم پر از کاراکترهای مختلف است که خیلی خوب پرداخته شده اند، برای هر کاراکتر در این فیلم می شود یک شناسنامه ی کامل تهیه کرد، فیلمنامه مملو از جزئیات است اما دچار شعار زده گی نیست، قصه به واقع از دل ماجرا شکل می گیرد، ویژگی ای که فرهادی در دیگر فیلمنامه هایش (مثل «کنعان» و «دایره زنگی» و به ویژه فیلمنامه هایی که خود کارگردان آن بوده) نیز از آن برخوردار است. 

سریال «روزگار جوانی» را خیلی ها به خاطر دارند، نویسنده ی این سریال "اصغر فرهادی" بود که به خاطر حضور پنج کاراکتر جوان و دانشجو و روایت پر افت و خیز زندگی آن ها یکی از پر مخاطب ترین سریال های شبکه ی پنج در اواخر دهه هفتاد بود. با این وجود حالا که نگاه می کنم می بینم جنس روایت این سریال و نوع پایبندی آن به واقعیت باعث شده که چندین درجه بالاتر از امثال خود(حتی به نسبت کارهای مشابه در سالهای اخیر) باشد. یادم می آید فرهادی همان سالها در این سریال دست به کار نامتعارفی زد و زندگی شخصیت های محبوب و سرخوش این سریال را بی رحمانه به چالش کشید. ازدواج کاراکتری که بهزاد خداویسی نقش اش را بازی می کرد و نوع جدایی درد آورش یکی از آن جنس بی رحمی هایی بود که معمولا کمتر نویسنده ی تلویزیونی  به سراغش می رفت و مخاطب را آن طور سرخورده می کرد.

ادامه مطلب 

نظرات 4 + ارسال نظر
ارشیدا 20 خرداد 1390 ساعت 09:58 http://www.arshida62.blogfa.com

ایده های ایشان بسیار جالب جدید و خلاقانه است.
مهناز عزیز وبلاگ ویونا من فیلتر شده است.لطفا این بلاگ من را در ستون دوستان خود مهمان کنید

فردین 25 خرداد 1390 ساعت 17:57 http://galo.blogfa.com

سلام. وقتی یک هنرمند نه به لحاظ کمی بلکه به لحاظ کیفی کار انجام می دهد حتی سکوتش معنادار می شود.

سلام......خوب هستین
با مطالب جدید به روزم
خوشحال میشم بهم سر بزنی...
راستی اهل دیدن تاتر هم هستین؟
من بلیطای تاتر وسینما را دارم؟
با طراوت باشی

مرتضی 27 دی 1390 ساعت 23:32

پارس فیلم ـ فیلم " باورم کن " با حضور هنرمندان مطرح سینمای استان اصفهان و چهار محال و بختیاری در مراحل فنی شخصیت اصلی فیلم کاوه که از عارضه ریوی ناشی از جنگ تحمیلی رنج می برد . در یک شرکت خصوصی مشغول بکار است دیدگاه او نسبت به زندگی و عشق دیدگاهی افسرده و منفی است . کاوه در طول داستان با دختری بنام میترا که در شرکت همکار اوست . آشنا شده و دلبستگی بین آنها بوجود می آید . کاوه توسط پزشک خود در می یابد برای زنده ماندن فرصتی ندارد . و پس از مشاجره با مدیر عامل شرکت که به تحریک کوهیار پسر دایی و خواستگار میترا ترک دیار کرده و به روستایی دور افتاده که در زمان کودکی با خانواده به آنجا سفر می کرده می رود . کاوه پس از طی کردن دوره بیماری سختی با پیرمردی عارف بنام آفاق آشنا می شود . آفاق کمک می کند دیدگاه کاوه نسبت به اطرافش ، زندگی و عشق تغییر کند . او تصمیم به برگشت می گیرد که ... بازیگران شهروز طائی - آیه ابراهیمی - الهام باقری - مهران هادی - مصطفی بهشتی - بتول شیرانی افسانه صالحی - آرسام سلطانی - تورج دهقان - ستار یار محمدی - توراندخت گماری -بیژن گنجعلی - مرادیوسفی - عوامل نویسنده : علیرضا محمدی - کارگردان : سعید اله دادیان فلاورجانی - دستیار اول کارگردان و برنامه ریز : مهدی جعفرزاده - مجری طرح : زهرا تقی زاده - بازیگردان : محسن کمالی - طراح گریم : ملیحه راستی -تصویربررداری و نور : حفیظ الله قاسمی - صدا بردار : حمید طائبی

به من چه خوب؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد