تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

مغزهای کوچک زنگ زده


مغز های کوچک زنگ زده



فیلمی از هومن سیدی ست که اکنون در سینماهای تهران در حال اکران است.


این فیلم در جشنواره ی امسال موفق به کسب جوایز متعدد شد و از سوی مخاطبان و منتقدان مورد تحسین بسیار قرار گرفت.

هومن سیدی کارگردان بازیگر و نویسنده ی جوان و با استعدادی ست که در این‌چند سال اخیر فیلم هایش خوش درخشیده و از جانب منتقدان اقبال فراوان یافته. 

اما موضوع مهمی که در مورد آثار سیدی به چشم می آید تاثیر پذیری زیاد او از سینمای آمریکاست. به ویژه فیلم های محبوبی که می بیند و از آنها تاثیر می گیرد.

اما نکته ی مهم اینجاست که سیدی که توانایی ایرانیزه کردن مضامین آمریکایی را ندارد. چیزی که می سازد به خاطر فضای غریبش در ابتدا نظر مخاطب را جلب می کند اما پس از مدتی دل مخاطب را می زند.

فیلم های سیدی آنقدر  فضای غریب و ناشناخته ای دارد و آدم هایش عجیب و دور از دسترس اند که مخاطب شاید تنها یک بار تمایل داشته باشد که با کنجکاوی به کنکاش در شخصیت این کاراکترها و داستان زندگی شان بپردازد. اما وقتی به انتهای فیلم می رسد و چیز خاصی دستگیرش نمی شود بعید می دانم تمایل به دیدن دولاره ی صحنه های اعصاب خرد کن آن بنشیند.

مغزهای کوچک زنگ زده در بهترین حالت تاثیر جدی از فیلم سعید روستایی گرفته است. اما ابد و یک روزی که روستایی ساخته صد در صد ایرانی ست و حال و هوای آنرا هر ایرانی می شناسد و بارها آن را می بیند و برای آدم های درون آن قصه اشک می ریزد.

اما مغزها در عرصه ی پرداخت و کارگردانی و سبک به شدت هالیوودی زده ست و خیلی جاها آدم خیال می کند یک پادشهر خیالی را تصویر می کشد. این ارزشمتد بود اگر حرف مهمی پشت خود داشت. اما متاسفانه صرفا نمایش یک اجتماع به شدت سیاه و زنگ زده است که اگر برای سعید روستایی هزاران نمونه ی واقعی داشت برلی این فیلم با غرابت فضای در از دسترسش حتی یک نمونه هم نمی وان یافت و همین مخاطب را در انتها دل زده می کند و با حال خوبی از سینما بیرون نمی رود.

سیدی به زعم‌نگارنده باید بیشتر از آنکه بخواهد از سینمای هالیوود تقلید کند صرفا آموزش ببیند که آن سینما چگونه فرهنگ خودش را به درستی پرداخته و به خورد مخاطب می دهد و حتی با ایجاد زرق و برق باعث می شود که مخاطب غیر آمریکایی نیز هوس کند شبیه آنها باشد نه اینکه دل زده از فیلم و آدم هایش نه بتواند نتیجه ی درستی از این همه سیاهی و تلخی بگیرد و نه اینکه حس مثبتی از دیدن این فضا و آدم هایش دریافت کند.

اما به هر حال هومن سیدی یک استعداد جوان در عرصه ی سینمای امروز ایران است که باید به توانایی هایش ایمان داشته باشد و با بداند که مخاطب او را و آثارش را جدی میگیرد.



نظرات 1 + ارسال نظر

با عرض سلام وبلاگ زیبایی دارید.

اگه قصد یادگیری زبان انگلیسی و یا زبان ترکی استانبولی رو دارید،اما وقت یا هزینه پرداخت برای کلاس خصوصی و یا زبانکده رو ندارید،شما میتونید با دانلود ویدیوهای ما و دیدن یک فیلم آموزشی در روز که توسط اساتید برجسته و به ساده ترین شیوه ممکن به بهبود و افزایش سطح زبان شما کمک خواهد کرد.
جهت تبادل لینک ما رو لینک کنید و در نظرها به ما اطلاع دهید تا شما رو لینک کنیم.

عنوان تبادل لینک:آموزش زبان انگلیسی و ترکی استانبولی

http://www.learnengturk.blogfa.com

با تشکر از شما.موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد