BBC News, فارسی - صفحه اول

مهمترین خبرها

  • توماج صالحی

    زنده, محکومیت گسترده حکم اعدام برای توماج صالحی

    رای دادگاه به اعدام توماج صالحی واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. فعالان سیاسی، هنرمندان و ورزشکاران ایرانی در کنار برخی از سیاستمداران غیرایرانی حکم سنگین برای این رپر معترض را محکوم کرده‌اند.

  • یک سگ با عینک مخصوص خورشید‌گرفتگی

    ناسا می‌خواهد واکنش جانوران در برابر خورشید‌گرفتگی را بررسی کند

    انسان‌ها از خورشید‌گرفتگی کامل امسال به هیجان آمدند و باعث شگفتی بسیاری از آنان شد. واکنش جانوران به این پدیده چیست؟ ناسا در پژوهش جدیدی قصد دارد به آن پی ببرد.

  • تصویری که پلیس پرو از دستگیری مجید عزیزی منتشر کرده است

    تمدید بازداشت یک ایرانی در پرو و خنثی شدن «توطئه کشتن اسرائیلی‌ها»

    یک قاضی در پرو رای به «بازداشت پیشگیرانه» یک شهروند ایران و دو شهروند پرو داده است. به گزارش آسوشتیدپرس این سه نفر مظنون به توطئه برای کشتن دو اسرائیلی ساکن پرو هستند. قاضی گفت انگیزه این تلاش ناموفق برای قتل مشخص نیست، ولی مقام‌های قضایی پرو می‌گویند مجید عزیزی، فرد ایرانی دستگیر شده، ممکن است عضو نیروی قدس سپاه پاسداران باشد. بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا این موضوع را تایید کند.

  • بورکینافاسو

    دیده‌بان حقوق بشر: ارتش بورکینافاسو ۲۲۳ روستایی را در حمله انتقام جویانه قتل‌عام کرد

    دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید ارتش بورکینافاسو در سال جاری، تنها در یک روز، بیش از ۲۲۰ غیرنظامی، از جمله دست کم ۵۶ کودک را قتل عام کرده است.

  • .

    نماینده ایران در کابل و حکومت طالبان «تسهیلات بانکی و ترانزیت کالا از مسیر ایران به اروپا» را بررسی کردند

    در ادامه دیدارهای نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در کابل با مقام‌های طالبان، حسن کاظمی قمی با هيئت بلندپایه‌ای از کابینه طالبان دیدار کرد. به گفته مقام‌های طالبان، در این دیدار امکان همکاری دو کشور از جمله در زمینه بانکی و ارسال کالا از مسیر ایران به اروپا مورد بررسی قرار گرفت.

  • شلیک یک موشک دوربرد ساخت آمریکا در مانور نظامی ایالات متحده و کره جنوبی

    آمریکا به طور مخفیانه به اوکراین موشک‌های دوربرد داده است

    مقامات آمریکایی تایید کردند که اوکراین استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد را که مخفیانه توسط ایالات متحده ارائه شده، علیه نیروهای روسیه آغاز کرده‌است. این تسلیحات بخشی از بسته کمکی ۳۰۰ میلیون دلاری بود که توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس تصویب و در ماه جاری تحویل اوکراین شده است. رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که تاکنون حداقل یک بار از این موشک‌ها برای حمله به اهداف روسیه در کریمه اشغالی، استفاده شده است.

  • سودان از آوریل ۲۰۲۳  صحنه جنگ قدرت بین ژنرال البرهان (سمت راست) و معاون سابقش ژنرال حمدیتی بوده است

    آیا اوکراینی‌ها در جنگ سودان با واگنر روسیه می‌جنگند؟

    در سودان جنگ قدرت در درون رهبری نظامی کشور در جریان است و ژنرال عبدالفتاح البرهان از یک طرف و ژنرال محمد حمدان دقلو، معروف به حمیدتی از سوی دیگر درگیر هستند. اخیراً گزارش‌هایی درباره چگونگی و چرایی حمایت اوکراین از دولت سودان منتشر شده است.

  • نمای هوایی از بندر بزرگ فاو برای پروژه «راه توسعه»

    پروژه «راه توسعه» عراق؛ چالش یا فرصت برای ایران؟

    پس از دو دهه از سقوط صدام حسین دولت مرکزی عراق هنوز نتوانسته است بطور کامل ثبات و امنیت را در این کشور برقرار نماید. برغم اینکه در دو سال گذشته عراق از قبل افزایش قیمت نفت بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرد اما هنوز پروژه های زیربنایی این کشور در بخش زیر ساختار ارتباطی و انرژی با چالشهای زیادی روبرو است. کریدورهای ترانزیتی یکی از ابزارهای مهم در ایجاد ثبات و امنیت منطقه ای هستند. و از این جهت دولت عراق در تلاش است پس از تنش زدایی از روابط ایران با عربستان سعودی از پروژه های ترانزیتی برای تنش زدایی در منطقه، بهره گیرد تا بغداد بجای محل رقابت و تنش کشورهای منطقه به نقطه همگرایی منطقه ای تبدیل شود

  • یک ماهواره مخصوص ارتباطات در مدار بالای زمین

    روسیه قطعنامه توقف مسابقه تسلیحاتی در فضا را وتو کرد

    روسیه قطعنامه‌ای را که از همه کشورها می‌خواست تا از تسلیحاتی کردن فضا جلوگیری کنند، در شورای امنیت سازمان ملل، وتو کرد. پیش‌نویس این قطعنامه توسط ایالات متحده و ژاپن ارائه شده بود و به دنبال تایید مجدد معاهده‌ فضای ماورای جو بود که قبلا و در سال ۱۹۶۷ امضا شده بود.

دور دنیا با تازه‌ترین‌ها

بحران ایران و اسرائیل

گزارش و تحلیل

ببینید

کیست، چیست، کجاست

پربیننده‌ترین‌ها

شبکه های اجتماعی