تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

تماشاگر سینما

کتاب ها، فیلم ها و روزمرگی هایی که دوستشان دارم

به پسر ادم دختر حوا کلی هم باید بالید.

  

 

 

فیلم رامبد جوان فیلم خوبی ست. در این واویلای بازار فیلم های گیشه ای و عامه پسند و شری که گریبان گیر همه مان شده و از بد روزگار همه شان هم قصد خنداندن ما را دارند و مثلا در حیطه ی کمدی ساخته می شوند می توانم بگویم فیلم جوان یک جور افتخار به حساب می آید و باید کلی هم به آن بالید. اگر چه سوژه تکراری ست و به قول دوست منتقدی از همان دقایق اول مشخص است که آخرش چه می شود، اما یادمان باشد که اصلا بحث ما چیز دیگری ست ، بحث سر فیلم کمدی است و در چنین فیلمی بیش از قصه روی سر و شکل و اتفاقات و موقعیت های کمدی و طنزش باید قضاوت شود.

فیلم رامبد جوان فیلم خوبی ست چون آنقدر خلاقیت داشته که بتواند یک ایده ی ساده را  به خوبی با مسائل روز جامعه هماهنگ کند ، در تک تک صحنه ها طنز موقعیت به جا و درست خلق کند و در ضمن حرف خودش را هم به طناز ترین شکل ممکن بزند. برای خنداندن لوده گی نکند، دلقک بازی نا به جا در نیاورد، حرف زشت و رکیک چاشنی دیالوگ هایش نکند،با فرهنگ مردم ، قومیت ها و حتی گاها لهجه ها و آیین ها شوخی نکند و مسخره بازی راه نیندازد. 

فیلم پسر آدم دختر حوا در حد و اندازه ی خودش از سبکی خاص و منحصر به کارگردانش پیروی می کند که همین خاصی و زیبایی آنرا دو چندان می کند. آنهایی که رامبد جوان را می شناسند و با کارهای او آشنا هستند می دانند که او چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان کارگردان همیشه یک جور تقارن مختص به میزانسن های تئاتری را چاشنی کارهای خود می کند و در این فیلم این تقارن ها بیش از پیش مشهود است.در سکانس های داخلی حتی ایستادن بازیگر ها کنار هم، راه رفتن ها و موقعیت هاشان نسبت به هم از تقارن خاصی برخوردار است چیزی فراتر از کلیشه ای که در فیلم های کمدی اصولا  با آن سر و کار داریم. حداقل می توانم بگویم یک آدم کار بلد توانسته از آن درست استفاده کند، دقت کنید به سکانس ابتدای فیلم جایی که بنگاهی ها و مشتریانشان سر قیمت و اجاره با صاحب خانه چانه می زنند و فرم ایستادن فرهود و مینا در کنار هم و بعد واکنش همزمانشان نسبت به مشتری جدید. یا در سکانس بعدی که هر دو ماشین در کنار هم می رانند و وقایع دو موقعیت موازی سینمایی این جا در یک فضا و به صورت دو ماشین بغل هم نشان داده می شود و یک موقعیت ظریف و خنده دار برای تماشاگر ایجاد می کند. 

 

ادامه مطلب 

نظرات 11 + ارسال نظر
سینا حبیبی 23 مرداد 1389 ساعت 16:07 http://killing-dogs.blogfa.com

سلام
چه خوب که مطالبت رو می تونیم دوباره بخونیم
لینکت کردم مهناز عزیز ...
درباره این فیلم هم نظرم معلومه ، یک فیلم معمولی

مرسی...لینک شما هم که سر جاشه.

احسان 24 مرداد 1389 ساعت 11:29 http://filmneggar.blogfa.com/

من اصلا دوست نداشتم. وسطش می خواستم بیام بیرون خوابم برد یه فیلم کسل کننده

احسان؟!!! خیلی هم قشنگ بووووود

امیررضا تجویدی 24 مرداد 1389 ساعت 14:28

سلام مهناز جان
مطلب بسیار خوبی بود.راستش به نظر منم پسر آدم،دختر حوا یه کمدی بسیار خوب برای سینمای ایرانه که میتونه جریان ساز باشه...

مرسی داداش عزیزم. تو همیشه نسبت به من لطف داری.

ویونا 28 مرداد 1389 ساعت 15:01

خونه جدید مبارک عزیزترین
خدا خیرت بده مهناز که بلاخره راضی بشی سفحه روشن برای بلگت انتخاب کنی
ممنون

وحید فرازان 31 مرداد 1389 ساعت 11:16 http://vafa48.persianblog.ir

درود. اول خانه نو مبارک باشد و معلوم است که فعالیت شما بیشتر از وبلاگ سابق شده است.
دوم نمیدانم این فیلم هنوز به همان طولانی است که در خانه سینما دیدم یا نه... ولی حق با شماست که کمدی آبرومندی است.
سوم لینک سابق شما را در وبلاگم حذف کردم و آدرس وبلاگ جدید را جایگزین کردم.
چهارم: شنبه ها کجا هستند؟

حفره 8 شهریور 1389 ساعت 09:26 http://www.am5.blogfa.com

قدیم ها رسم بر این بود که وقتی کسی خونه عوض می کرد نشونی جدیدش رو به رفقا می داد ... همه چی عوض شده این روزها ، قرو قاطی شده به نوعی ...

حفره 13 شهریور 1389 ساعت 10:31 http://www.am5.blogfa.com

با تمامی تفاسیری که کردی و با همه دعوتی که از ما نشده ، من بعنوان مهمان تحمیلی به ایجا سر خواهم زد ... به تو چه!!!!!!!!
راستی به مورد دیگه : طبق سیاست های وزارت ارشاد جهت تمرکز زدایی از پایتخت ، کل ایران را به چند قسمت تقسیم کرده اند که قراره در هر کدوم از این مناطق چند فیلم سینمایی و چند تله فیلم و چندین فیلم کوتاه با بودجه های خوب مالی تولید بشه ... مرکز بخش شمالغرب تبریزه و به مدیریت تبریز این تعداد فیلم که عنوان کردم قراره امسال تولید بشه ... ازت می خواستم بدون اینکه این موضوع به بیرون درز پیدا کنه اگه فیلنامه خوب نزد خودت ( بلند - تله فیلم - کوتاه ) و یا دوستات داری چندین مورد پیدا کنی تا اگه شد اینجا ارائه بدیم و در صورت تصویب شورا بفروشیمش ... فقط این موضوع رو علنی نکن که گندش در میاد چرا که هدف از این طرح استفاده از عناصر بومی منطقه هست ...

ویونا 20 شهریور 1389 ساعت 09:58

عیدت مبارک دوست من

عاشق او 21 شهریور 1389 ساعت 11:04

دمت گرم رفیق
حالا دیگه دیگران باید آدرس جدیدت رو بهم بدن؟!

باهات قهرم!
جدی گفتم

عاشق او 25 شهریور 1389 ساعت 19:08

سلام رفیق بی معرفت
گرچه باهات قهرم
دفعه پیش که خیلی عصبانی بودم یادم رفت خانه ی جدیدت رو تبریک بگم
ولی با این حال هنوزم با هات قهرم!

اینجا خصوصی نداره؟!!

همه نظرها اول خصوصی ارسال میشه جیگر...
اما این دو تا نظرت رو عمومی می کنم چون خیلی عصبانی شدنت رو دوست دارم رفیق قدیمی و موندگار من.

عاشق او 26 شهریور 1389 ساعت 13:55

سلام رفیق
قهر کردن ما هم فرمالیته است دیگه
ولی خیلی دلم برات تنگ شده بود
دیدی که تو وبمم حتی نوشتم
حفره ی عزیز بهم گفت اونجایی
آخه آدرس ایمیلی هم ازت ندارم
خلاصه اینکه حسابی دل تنگتم

نگفتی چرا اونجا رو حذف کردی؟!!!
در ضمن این جا چون خیلی با کلاسه نمی دونم خصوصی داره یا نه
کامنت هامو تایید نزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد